Scia Engineer haalt als eerste rekenpakket de IFC 2x3 V2 certificatie binnen!

donderdag, 14 maart, 2013

Herk-de-Stad, België – buildingSmart International onderscheidt Nemetschek Scia als eerste gecertificeerde van de interoperabiliteitsstandaard IFC 2x3 “Version 2.0” voor uitwisseling van structuurmodellen met Scia Engineer. Dat vernamen we tijdens de buildingSmart meeting in Waltham (Boston, USA), 11-15 maart 2013.

Industry Foundation Classes, IFC, is de belangrijkste modelstandaard van buildingSMART die interoperabiliteit in de architectuur, engineering en constructie (AEC) industrie mogelijk maakt. Het IFC formaat is erkend door ISO als ISO/PAS 16739.  IFC wordt gebruikt om BIM gegevens uitwisselbaar te maken tussen verschillende toepassingen, ontwikkeld door verschillende softwareontwikkelaars, zonder dat die pakketten daarvoor talrijke software-specifieke formaten moeten gaan ondersteunen.

Als een open format behoort IFC niet toe aan een individuele software ontwikkelaar; Het is een neutrale en onafhankelijke standaard, die los staat van eender welk ontwikkelingstraject van welke softwareproducent dan ook.
De “IFC Certificatie 2.0” is een verbeterde implementatie van de voormalige “IFC2x3 Certificatie” procedure. De belangrijkste verwezenlijking van de “IFC Certificatie 2.0” procedure is een gedetailleerde kwaliteitscontrole voor de IFC interfaces, bovenop de interne controles die de softwareleveranciers zelf al uitvoeren.

Meer dan 100 softwareontwikkelaars wereldwijd zijn lid van buildingSmart en participeren via regionale afdelingen; 25 softwaretoepassingen zijn in de running om de IFC 2x3 V2.0 certificatie te behalen, waarvan er nu 4 alle testen hebben doorstaan; Scia Engineer is hierin de eerste voor structuurmodellen.

ArchiCad, Allplan en Revit Architecture werden gecertifieerd voor uitwisseling van architectuurmodellen. 3 van de 4 gecertifieerden zijn lid van de Nemetschek Group, wat een bewijs is van hun engagement ten opzichte van een gemeenschappelijke Open BIM strategie.

Voor meer informatie, zie http://www.buildingsmart-tech.org/

Over Nemetschek Scia

Opgericht in 1974 in Nemetschek Scia één van ‘s werelds koplopers in de ontwikkeling van software voor structuurontwerp, analyse en fabricatie, met een duidelijke focus op ondersteuning van het Open BIM proces.

Nemetschek Scia is een volledige dochter van Nemetschek AG – wereldwijd koploper in software die de Building Information Modelling (BIM) workflow ondersteunt.
Nemetschek Scia maakt deel uit van de Nemetschek Structural Group.

Contact details

Nemetschek Scia